Soms wordt ons gevraagd om een geschikt PR-bureau te vinden die een specialist in public relations is. Lijkt simpel maar dat is het niet. Zo is van belang welke verwachting je zelf hebt bij pr-bureaus. Ga je ook dingen zelf doen of wil je alles aan een PR-bureau uitbesteden?
Je moet dus weten wat je wilt. Want je hele communicatiestrategie passeert nog een keer de revue bij PR bedrijven. Waar liggen je grote prioriteiten? Wat doe je intern, wat besteed je uit zoals we al beschreven?
Groot of klein PR-bureau?
Wil je ondersteuning voor je hele marketing, of heeft een specifiek onderdeel extra aandacht nodig? Voor welke landen heb je support nodig? Werk je graag met een klein lokaal PR-bureau, of grote internationale PR spelers die te vinden zijn in PRWeek?
Daarom is bij het opstellen van je communicatieplan belangrijk of je al input van je sales-collega’s gekregen, maar het kan zeker ook geen kwaad hen ook hierbij te betrekken. Dubbelcheck de belangrijkste pers prioriteiten en bespreek de rol die zij voor het PR-bureau weggelegd zien anno 2020.
van PR plan tot PR agency
Probeer het pitchen van een PR agency eerst via je netwerk: pols bij zakelijke vrienden of ze goede ervaringen hebben en wie ze zouden aanbevelen, nodig hun referenties uit voor een klein gesprek, en voor je het weet heb je een goeie match aan de haak geslagen.
Ligt het niet zo eenvoudig en wil of moet je meerdere PR specialisten aan het woord laten? Probeer je lijst dan te beperken tot maximum drie bureaus. Vaak merk je al snel aan hun website en social media of ze een toegevoegde waarde kunnen betekenen aan jouw PR plan.
Tips voor goede PR bureaus
Net zoals het vinden van een webdesigner is ook het vinden van een PR-bureau geen kwestie van alleen de beste kiezen. Het gaat ook om chemie. We hopen je met de bovenstaande tips een eindje op weg te helpen geholpen.